Ett uppsving i USA: s export framstår som en ljuspunkt i de ofta oroliga handelsförbindelser mellan världens största ekonomi och den största utländska fordringsägare.
Bommen i USA: s export hjälper inte radera USA: s handelsunderskott med Kina, vilket var $ 295.000.000.000 år 2011, $ 22000000000 mer än året innan.
Den kraftiga ökningen sker utan större förändringar i kinesiska regeringens politik och utan mycket specifik hjälp från Obama-administrationen, som har en uttalad målsättning att fördubbla all amerikansk export globalt med 2014. Istället, säger experterna, den främsta orsaken till ökningen har varit en blomstrande Kina, där rikare smak inkluderar en ökad aptit för kött - och därmed för sojabönor som djurfoder.
Även USA: s vinexport till Kina ökade med 42 procent förra året, och liknande ökningar noterades i andra asiatiska länder, enligt siffror som släpptes torsdag av Wine Institute i San Francisco. Det har nästan fördubblats 2010 export siffror som mer vinproducenter försöker knäcka en relativt outnyttjad marknad.
Vinexport krossad internationella försäljningsrekord under 2011, beror till stor del på ökad efterfrågan på California viner i Kina och Hong Kong.
USA: s vinexport till Kina ökade med 42 procent förra året, och liknande ökningar noterades i andra asiatiska länder, enligt siffror som släpptes torsdag av Wine Institute i San Francisco. Det har nästan fördubblats 2010 export siffror som mer vinproducenter försöker knäcka en relativt outnyttjad marknad.
Den kinesiska ekonomin har fördubblats under de senaste sju åren, och low-end beräkningar säger att det finns 1,5 miljoner miljonärer. Med en befolkning på 1 miljard människor i Kina, siffror Gallagher endast 18 miljoner av dem har råd fina viner.
"Det delsegment växer för varje år," Gallagher sade. "Den långsiktiga möjligheter är att få resten av de miljarder människor. Vi har vårt arbete skära ut för oss."
Vin av druvor står fortfarande för bara 10 procent av den alkohol som konsumeras i Kina. En del av trick i marknadsföring avancerade viner i Kina är att utbilda gommar, och hjälpa kinesiska odlare producerar bättre kvalitetsviner så att konsumenterna inte är avstängda med dem, sade Gallagher.
Kinesiska tillverkare av plommon och vin ris kontrollerar 90 procent av landets marknad, och konsumenterna är vana vid att förbättra smaken genom att blanda det med 7-Up eller apelsinjuice.
Källor:
No comments:
Post a Comment